Van wijnveld tot puinguin - Reisverslag uit Genadendal, Zuid-Afrika van Luca Zweers - WaarBenJij.nu Van wijnveld tot puinguin - Reisverslag uit Genadendal, Zuid-Afrika van Luca Zweers - WaarBenJij.nu

Van wijnveld tot puinguin

Blijf op de hoogte en volg Luca

28 Februari 2014 | Zuid-Afrika, Genadendal

Heee!

Op woensdag moesten we weer vroeg op want we gingen naar Kaapstad. We moesten er om 8 uur zijn en het is 2 uur rijden. We reden door de buitenwijken van Kaapstad en dit was heel erg om te zien. Langs de snelweg staan duizenden sloppenwijken. De 'huizen' daar zijn gemaakt van golfplaten en hout, met gaten er in. De huisjes staan op elkaar en pal naast de snelweg. Meneer Rasing zei dat er in deze buurt wel miljoenen mensen in de sloppenwijk wonen. Wat we vandaag gingen doen was 2 basisscholen bezoeken in de townships (sloppenwijken). Ajax Capetown heeft een project waarbij werknemers voorlichting geven aan leerlingen van een basisschool, en daarna gaan voetballen. Ze geven een keer per week les aan een klas, 6 weken lang. De leerlingen behandelen dus 6 onderwerpen. De ondewerpen gaan over roken, drugs, tienerzwangerschap en aids/hiv. Daana gaan ze naar een andere klas, of andere basisschool. Onze groep werd in twee groepen verdeeld en mijn groep ging mee met Rio naar bassischool de Blomvlei. Rio gaf een voorlichting over brand, en daarna gingen ze een half uur voetballen. Toen begon de pauze van de basisschool en dit was zo leuk! Alle kinderen kwamen op ons af en vroegen om onze naam. Ook wilden ze op de foto en knuffelen. Ik voelde me ook wel opgelaten want wij liepen daar allemaal met camera's en mobieltjes, terwijl die kinderen helemaal niks hebben. Toen we moesten vertrekken werden we helemaal plat geknuffeld en ze vroegen wanneer we weer kwamen. Ik weet de naam van de tweede basisschool niet meer maar daar gaf Rio een voorlichting over roken. Daarna gingen ze weer voetballen met Rio. Op deze school was geen pauze maar ik ging langs de lokalen lopen en toen mocht ik bij een klas naar binnen. De kinderen daar waren ongeveer 7 jaar oud. Ik mocht van de lerares langs de groepjes lopen terwijl de leerlingen aan het werk waren. Dit was heel leuk om te zien en te doen. Daarna moesten we afscheid nemen van Rio en de kinderen en gingen we opweg naar Stellenbosch. We zouden daarna nog met Rio door een echte sloppenwijk rijden maar het was daar de laatste tijd heel onrustig. Er wordt iedere dag wel geschoten. Ik vind het heel raar om te bevatten dat alle lieve kinderen in zo een gevaarlijke buurt wonen. Waarschijnlijk zijn hun vader/broer/oom zelf ook een crimineel.

Rond half 1 kwamen we in Stellenbosch aan. Deze streek is beroemd om zijn wijngaarden en net als Hermanus is dit een rijke stad voor de blanken. We hadden hier twee uur vrije tijd. Omdat het heel warm is ging ik eerst met een paar meiden een ijsje eten. Daarna zijn we langs de kraampjes gewandeld. In ieder stadje heb je wel kraampjes waar ze van die leuke afrikaanse producten verkopen. De kunst isom ze zo goedkoop mogelijk te krijgen door af te dingen. Ik begin er steeds beter in te worden. Daarna hebben we even op een terrasje gezeten maar om half 4/4 uur reden we verder naar Franshoek. De route van Stellenbosch naar Franshoek was heel mooi. Je reed op de berg en keek neer op de wijnvelden. In Franshoek hadden we ongeveer 45 minuten vrije tijd voordat we met z'n alle hadden afgesproken bij een restaurant. Franshoek was een veel kleinere plaats dan Stellenbosch maar ze hadden wel weer van die leuke kraampjes. 's Avonds hebben we dus met de hele groep gegeten wat heel gezellig was! Toen we terug reden van Franshoek naar Genadendal kreeg ons busje een lekke band. Gelukkig kon deze bij een benzinestation verwisseld worden. Ook kwamen we hier op de terug weg paarden, ezels en koeien langs de weg tegen! Het kan hier gewoon haha

Donderdag gingen we naar Cape point (Kaap de Goede Hoop). We moesten wellicht vroeg op staan maar dit was zeker de moeite waard. Cape point was wel zo'n 2,5 uur rijden. Kaap de Goede Hoop ligt in een natuurgebied waar veel wilde dieren leven. Op de heenweg in het natuurpark kwamen we al bavianen tegen die langs de weg zaten. Dit was echt heel grappig om te zien. Bij Kaap de Goede Hoop hebben we de busjes neer gezet en toen zijn naar Cape Point gewandeld. Het was een best hevige klim op het begin. We moesten klimmen over rotsen en het was heel heet. Gelukkig waaide het daar wel omdat het aan de zee ligt. Op de heenweg hebben we er zo 1,5 uur overgedaan. Vooral omdat we vaak stopten om van het uitzicht te genieten en uit te rusten. Ook kwamen we daar wilde struisvogels en bevers tegen. Over de terug weg hebben we zo'n 35 minuten gedaan. Dit komt vooral omdat het naar beneden was en het heel heet was. Iedereen wilde zo snel mogelijk naar beneden gaan. Ik vond dit echt een heel mooi stuk natuur en het uitzicht natuurlijk ook. Ik vind het ook zo vet dat al die dieren hier wild rond lopen. Toen we terug reden in het natuurpark stonden er weer een paar bavianen op de weg. We stopten even om foto's te maken, toen er opeens een baviaan op ons busje sprong! We schrokken ons natuurlijk dood maar het het was wel heel grappig. Ook op het busje voor ons (ook van onze groep), ging een baviaan zitten, waar ik hele grappige foto's van heb. Toen we zachtjes verder reden bleven ze er gewoon heel chill op zitten! Na een paar minuten besloten ze er toch maar af te springen. Net buiten het natuurpark zijn we weer naar een marktje geweest waar ze vooral heel veel mooie beeldjes verkochten. Daarna zijn we verder gereden naar het Boulder strand, waar heel veel puinguins zijn. We konden de puinguins van heel dichtbij zien en ze hebben zo een grappig loopje. Meneer Rasing vertelde wel dat er voorgaande jaren nog veel meer puinguins waren. Er lagen ook mensen op het strand te zonnen en te zwemmen in de zee, terwijl dat normaal ook nooit was. Best zonde, want die mensen bevinden zich in het leefgebied van de puinguins. Ondertussen was het al etenstijd en gingen we met de hele groep eten bij een restaurant bij het strand. Ik heb lekker gegeten en het uitzicht was ook mooi. Om 9 uur 's avonds kwamen we thuis en toen moesten we meteen door: de Emil Weder High School had namelijk een schoolfeest georganiseerd en wij waren ook uitgenodigd. Alle Afrikanen kunnen zo goed dansen! De Nederlanders konden er niks van vergeleken met de leerlingen van de high school. Het was wel een heel gezellig feest. Uiteindelijk was dit een hele leuke maar ook een hele vermoeiende dag omdat we veel hebben gewandeld en's avonds ook nog hebben gedanst.

Jammer genoeg is mijn sd-kaart halverwege donderdag kapot gegaan :( Ik hoop dat ik de foto's van de afgelopen dagen nog terug kan vinden anders zou ik dat wel jammer vinden. Gelukkig heb ik nog een reserve kaartje meegenomen dus ik kan de aankomende week wel weer gewoon foto's maken.

xxxxxx

• 28 Februari 2014 - 15:13

Jasmijn:

Heee Luuc,
    Super leuk om je blog te lezen! Jullie hebben al wel veel gezien en gedaan! Wat zonde van je sd kaart... Hopelijk vind je thuis alle foto's toch nog terug want ik ben erg benieuwd! Heel veel plezier nog deze week met alles wat jullie gaan doen! Xxxx

• 28 Februari 2014 - 15:30

Carolien:

Hallo Luca,

Wat leuk om jouw verslagen te lezen, net of we het een beetje mee beleven. Heel indrukwekkend lijkt me de hele reis. Hopelijk kun je de foto's nog terug vinden of anders van je medereizigers overnemen. Nog heel veel plezier, geniet er lekker van. Groetjes Tony, Carolien en boys.

• 01 Maart 2014 - 11:42

Janou:

Hee lieve snoes van me!! Wat een avonturen, super leuk! Lekker genieten. Dat met die sd kaart komt wel goed ik had t er gister op de verjaardag van yara over en iedereen zei dat die foto's niet in een keer weg kunnen zijn. Desnoods moeten we ff langs een pro ofzo waha. Nou lieve schatzi nog heel veel plezier!!! Dikke kuzz

• 01 Maart 2014 - 11:47

Janou:

Whahaha trouwens: BAVIANEN!! Herinnner je je nog onze bavianenlol whahaba

• 01 Maart 2014 - 16:57

Anja:

Ha lieve dochter,
    leuke verhalen en wat een indrukwekkende ervaringen, heb net via de app wat foto's gezien, echt heel leuk!
    Veel plezier en lekker genieten!

XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX

• 01 Maart 2014 - 17:44

Opa En Oma Zweers:

hoi luca
    wat een mooi verslag ! geniet van al het mooie wat je ziet
    nog fijne dagen , dikke kus met knuffel opa en oma zweers

• 01 Maart 2014 - 22:52

Wilma:

Lieve Luca,
    Wat een belevenis!
    Nog een fijne, gezellige en leerzame week.
    Groet van ons xxx

• 01 Maart 2014 - 22:59

Anita:

Heey luca wat een avontuur zeg! Tis geweldig om jou blog te lezen. Geniet
    En veel plezier nog.. kussss anita

• 02 Maart 2014 - 22:45

Helma:

Hi Luca,
    Wat een mooie leuke verhalen van je avontuur in Zuid - Afrika.
    Je kunt er wel een boek van schrijven.
    Leuk om te lezen wat je allemaal meemaakt.
    Geniet nog maar lekker.
    Veel plezier!!!