Het tweede weekend - Reisverslag uit Genadendal, Zuid-Afrika van Luca Zweers - WaarBenJij.nu Het tweede weekend - Reisverslag uit Genadendal, Zuid-Afrika van Luca Zweers - WaarBenJij.nu

Het tweede weekend

Blijf op de hoogte en volg Luca

03 Maart 2014 | Zuid-Afrika, Genadendal

Hooi!

Er zit nu al een week op in mooie Zuid-Afrika. De tijd gaat echt heel snel hier. Op vrijdag hadden we eindelijk een 'rustig aan' dagje. We moesten weer op school zijn om half 8 en toen begon de weekafsluiting. De hele zaal ging eerst bidden en daarna hield de directeur een toespraak. Op het eind ging iedereen zingen. Dat was wel vet om te horen. Alleen was ik de hele bijeenkomst heel moe en meerdere hadden daar last van. De korte nachten beginnen nu wel zijn tol te eisen. Om 9 uur begonnen we met het maatschappelijk werk. Samen met 5 medeleerlingen, hun buddy's en mijn buddy ging ik helpen bij de voedselbank. Het maatschappelijk werk is een nieuw project dus het was nog niet zeker hoe het zou aflopen. Wij kwamen daar om 9 uur. Er werken twee vrouwen en ze waren aan het koken. Ze zei dat we daarbij niet hoefde te helpen en om 10 uur hoefden we pas iets te doen. Om 10 uur kwamen ongeveer 40 mensen met een bakje om hun eten op te halen. Wij mochten de bakjes doorgeven aan de vrouw die het eten er in schepte. Daarna gaven we de bakjes weer terug. Na dit een kwartier gedaan te hebben, waren we alweer klaar. Ik had niet echt het gevoel dat we een toegevoegde waarde waren. Die vrouw vond eerder dat wij in de wegliepen. Dat was dus wel jammer. Het maatschappelijk werk zou tot 12 uur moeten duren maar wij waren dus al vroeg klaar. Toen ben ik naar het internetcafe geweest en heb daar mijn blog bijgewerkt. Om half 1 bezochten we de basisschool waar we donderdag een les gaan geven. Ik zit op de basisschool hier in Genadendal. We kregen een rondleiding van de concierge en we mochten een klas kiezen die we lessen willen geven. Evelien, Floor en ik gaan de derde graad les geven (ongeveer 8/9 jaar oud). Om half 2 waren we klaar en toen hadden we een vrije middag. Die heb ik besteed met slapen, blog bijwerken en rustig aan doen. Dat was heel lekker. 's Avonds heb ik geholpen met het eten koken. We aten rijst met kip in kerriesaus. Het was heel lekker maar wel pittig.

Op zaterdag gingen we naar Robbeneiland! We parkeerden de busjes bij Waterfront, wat een heel toeristisch, rijk en blank gebied is in Kaapstad. De boot naar Robbeneiland vertrok daar om 11 uur. De boot waar we opzaten was heel luxe en we zaten met een hele groep voor op het dek. Ze draaiden lounche muziek wat ik erg misplaatst vond. Ik had eerder het gevoel dat ik naar Ibiza ging dan dat ik naar een gevangenis met zo'n een historie voer. Het viel me op dat Robbeneiland heel groot is. Ik had het eigenlijk precies zo als Alcatraz verwacht maar het is heel anders. Na een half uur varen kwamen we aan op Robbeneiland en kregen we een tour over het eiland met een bus. Er wonen dus gewoon mensen op Robbeneiland: er is een basisschool, brandweer en kerk. Op het einde van de bustour werden we bij de gevangenis afgezet waar we een verhaal te horen kregen van een ex-gevangene. Het was jammer dat hij heel onduidelijk praatte en ik achteraan zat. Iedereen heb ik een deel van zijn verhaal gemist. Daarna nam hij ons mee naar een cellenblok waar alleen de cel van Nelson Mandela was ingericht. We mochten er een voor een langs lopen, maar niet stil blijven staan. Ik vond dit nogal jammer, je had niet eens tijd om het even allemaal in je op te nemen. Ook had de gids verder geen toegevoegde waarde want hij vertelde er niks bij. We liepen door naar het tweede cellencomplex. In iedere cel hing een foto van de ex-gevangene en hun persoonlijke verhaal. Dit vond ik heel aangrijpend om te lezen, ook omdat je er dan een beter beeld bij kunt vormen. Na 3 verhalen gelezen te hebben moesten we alweer doorlopen en was de tour afgelopen. Ik vond het wel indrukwekkend om allemaal te zien maar ik vond het ook jammer dat het zo een gehaaste tour was. Na Robbeneiland gingen we naar District 6 Museum. Hier had ik niet zoveel van verwacht maar ik vond dit noujuist heel interessant. Noor is een man die vroeger in District 6 woonde, voordat District 6 werd vernield om er huizen te bouwen voor de blanken. Ondertussen is Noor al in de 70 en runt hij dit museum. Hij vertelde eerst een half uur zijn persoonlijke verhaal en daarna mochten we rond kijken in het museum. Het is een klein museum maar wel leuk om doorheen te lopen. Na het museumbezoek reden we terug naar Waterfront en daar hadden we vrije tijd om avond te eten. Samen met een groepje ging ik naar de MacDonalds en daar had ik wifi! Ik heb even gewhatsappt met iedereen en foto's doorgestuurd. Ik vond het fijn om weer even contact met thuis te hebben. Rond half 10 kwamen we die avond weer aan bij het hostel.

Op zondag gingen we weer richting Kaapstad, maar nu om op de Tafelberg te gaan. Toen we in Kaapstad aankwamen was het heel bewolkt, en ook de Tafelberg stond in de wolken. Ik vond dit zo jammer. We waren al zo'n drie keer langs de Tafelberg gereden afgelopen week, en toen stond hij steeds in de knalblauwe lucht. We parkeerden de busjes weer bij Waterfront. In Kaapstad stapten we op een hop on-hop off tourbus. We reden een rondje door de stad en stapten uit bij de Tafelberg. Ik was bang dat we er niet op mochten vanwege de mist maar de lift ging nog wel omhoog. Toen we boven waren was het vrij koud en het waaide hard. Van het uitzicht was niks te zien, alleen maar wit. Op de berg zelf kon je ook maar een paar meter voor je kijken. We hebben even rondgelopen en nu weet ik dus hoe de Tafelberg aan zijn naam komt: de berg is echt plat. Na 40 minuten namen we weer de lift naar beneden en stapten we op de bus. In het oude centrum van Kaapstad stapten we uit en hadden we 2 uur vrije tijd. En het begon net te regenen... Ja, in zelfs hier kan het slecht weer zijn. Het was koud en nat. Bij een marktje heb ik een paar leuke dingen gekocht. Ik had nog wel meer willen kopen maar mijn geld was op en de verkopers begonnen hun kraampjes vanwege de regen al af te breken. Ik had dus geen tijd om nog geld te pinnen. Als avondeten heb ik weer bij de MacDonalds gegeten haha. Om 5 uur moesten we terug zijn en toen zijn vanaf het oude centrum naar Waterfront gelopen. Dit was 30 minuten lopen door de regen. Doorweekt kwamen we aan bij onze busjes en toen reden we naar huis. We waren rond half 8 thuis dus dat was wel lekker. Hierdoor hadden we een rustig avondje.

Al met al een druk maar ook leuk weekend! Ik begin nu ook steeds meer van het land te begrijpen. Zo speelt Apartheid nog steeds een grote rol in Zuid-Afrika. Met de bus reden we bijvoorbeeld door het Afrikaanse St. Tropez, terwijl 4 km verderop de grootste sloppenwijk van Zuid-Afrika ligt. Ook in de toeristische gebieden zie je alleen maar blanke mensen lopen. De enige donkere mensen die daar ziet zijn aan het werk.

xxxxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Luca

Actief sinds 09 Aug. 2013
Verslag gelezen: 240
Totaal aantal bezoekers 6787

Voorgaande reizen:

21 Februari 2014 - 08 Maart 2014

Zuid-Afrika 2014

Landen bezocht: