Van neushoorn tot kinderopvang - Reisverslag uit Genadendal, Zuid-Afrika van Luca Zweers - WaarBenJij.nu Van neushoorn tot kinderopvang - Reisverslag uit Genadendal, Zuid-Afrika van Luca Zweers - WaarBenJij.nu

Van neushoorn tot kinderopvang

Blijf op de hoogte en volg Luca

04 Maart 2014 | Zuid-Afrika, Genadendal

Heee!

Maandag gingen we op safari!!! De safari was samen met onze Zuid-Afrikaanse buddy's. We moesten weer om half 8 op school zijn maar er was wat onduidelijkheid. De grote schoolbus die ons weg zou brengen zou om half 9 pas komen. Eerste dachten we dat we nog lessen zouden moeten volgen maar dat was niet zo. We waren dus een uur te vroeg op school. Ik had natuurlijk veel liever een uur langer op bed willen liggen (slaap is nodig!!). Uiteindelijk vertrok de bus om 9 uur richting het Fairy Glen natuurpark. Het regende heel hard in Genandendal dus ik hoopte dat de regen weg zou zijn bij de safari. We zouden onderweg langs een grote mall komen waar we 1,5 uur vrije tijd zouden krijgen. Dit ging allemaal niet meer door. Wel zijn we bij het winkelcentrum gestopt omdat meerdere mensen nog moesten pinnen. Ik heb dus even gepind en toen reden we weer verder naar het natuurpark. We hebben wel bijna 3 uur gereden voordat we aankwamen bij de safari. En het was droog! Het was nog wel heel bewolkt maar het regende gelukkig niet. We kwamen aan bij het ontvangstcentrum en vanaf daar werd de groep over 2 jeeps verspreid. Ik zat in de tweede jeep en we reden naar het restaurant dat een eindje in het park ligt. En ja hoor, de jeep waar ik in zat kreeg pech. Zo stonden we ongeveer 10 minuten stil in het park. Er kwam een andere jeep aan waar we in over moesten stappen en zo kwamen we alsnog heel aan bij het restaurant. Daar kregen we een lunch. We aten een soort gebakken aardappeltjes met een broodje worst. Om 2 uur begon de safari. We liepen eerst naar de olifanten. Dit park is niet echt een 'vrij' natuurpark maar er zijn gebieden waar bepaalde dieren leven. Dit is omdat er niet zoveel dieren van elk soort zijn en de kans er is dat de dieren elkaar op eten. We konden heel dicht bij de olifanten komen. Er zat alleen een dun draadje prikkeldraad tussen. Ik heb de slurf van de olifant zelfs aangeraakt! Die was heel nat haha. Na het bezoekje aan de olifanten gingen we de jeeps weer in. De jeep reed het park in. We kwamen eerst twee neushoorns tegen. Alle twee de neushoorns hadden geen hoorn meer door stropers. Twee jaar geleden heeft het natuurpark de beesten gekocht en verzorgd. De neushoorn stond maar zo'n 4 meter van mij af! We reden verder en toen kwamen we een kudde gnoe's tegen. Ze lijken een beetje op kleine, dunne buffalo's. De echte buffalo's zaten afgezonderd en we mochten ook niet in hun 'kooi' komen omdat ze te gevaarlijk zijn. Daarna kwamen we langs de leeuwen, die ook in een kooi zitten. Daar mochten we wel in. Precies toen wij bij de leeuwen waren werder ze gevoerd. Er waren drie leeuwen, 2 vrouwen en een mannetje, en ze kregen wel zo'n 20 kippen gevoerd. Het was wel jammer dat ze steeds met de rug naar de jeep toe stonden tijdens het eten. We reden het leeuwengebied weer uit en kwamen langs een kudde zebra's (met baby zebra!), herten en gnoe's samen. Er is nog een leeuwenkooi met jonge leeuwen, en daar mochten we niet in omdat deze te gevaarlijk zijn. We hebben we wel vanaf een afstandje bekeken. Na 1,5 uur waren we weer terug bij het restaurant. Voor mijn gevoel duurde de hele jeeprit maar een half uur, zo snel ging het. Ik vond het echt super gaaf om al die dieren van zo dichtbij te zien. Uiteindelijk heb ik 4 van de Big 5 gezien. Luipaarden lopen niet in de park rond. Bij het restaurant kregen we nog een toetje en toen moesten we weer richting ons hostel. We kwamen rond half 8 thuis en toen moesten we nog eten. Als avondeten hebben we soep, pizza, toast met scrumbled eggs en kwark met perziken op.

Op dinsdag gingen we weer maatschappelijk werk met onze buddy. Gelukkig hoefden wij niet weer naar de voedselbank maar kregen we een andere klus. Van half 9 tot half 12 mochten we helpen bij een creche in Genadendal. Eerst kregen de kinderen pap en mochten we ze helpen voeren. Na het eten gingen de kinderen buitenspelen. We probeerden een spel met ze te spelen maar het is heel moeilijk om met ze te communiceren omdat ze nog geen Engels praten. Gelukkig konden onze buddy's het vertalen. Die kinderen zijn allemaal zo lief daar! Ze willen knuffelen, spelen en je haar doen. Na een half uur gingen we weer naar binnnen en hadden de kinderen een eetpauze. Hierbij aten ze hun eigen eten. Het was dan pas 10 uur, de kinderen aten allemaal al chips en andere zoetigheden. Na de eetpauze werden de 40 kinderen in verschillende groepjes verdeeld. De een ging kleuren, de ander met de lego spelen. De Nederlanders en de Zuid-Afrikanen hebben daar bij geholpen. Daarna mochten ze weer buitenspelen. Om half 12 moesten we weer terug naar de High School om lessen te volgen. Het was net pauze en na de pauze hadden we nog 2 lessen. De lessen gaan al wel een stuk beter dan de eerste week. Ik denk dat ze toen gewoon heel druk waren vanwege ons, de blanken. Er zit hier namelijk op school geen een blanke leerling. Er werken wel zo'n 3 blanke leraren. Na school hadden we vrije tijd. En daarom zit in nu in het internetcafe om aan mijn blog te werken. Vanavond hebben we een barbeque (braai) met onze buddy's. Ik heb er erg veel zin. Verder ga ik vanmiddag lekker rustig aan doen. Het weer is hier trouwens ook weer opgeklaard :)

xxxx

• 05 Maart 2014 - 17:47

Janou:

hee snoes, olifantjessss!!!! wauuw zo leuk! ook nog een baby olifantje gepot??;););););)