De eerste twee schooldagen - Reisverslag uit Genadendal, Zuid-Afrika van Luca Zweers - WaarBenJij.nu De eerste twee schooldagen - Reisverslag uit Genadendal, Zuid-Afrika van Luca Zweers - WaarBenJij.nu

De eerste twee schooldagen

Blijf op de hoogte en volg Luca

25 Februari 2014 | Zuid-Afrika, Genadendal

Op maandag gingen we naar de Emil Weder High School. Deze middelbare school ligt 5 minuten lopen vanaf onze hostel. De school begint hier al om half 8. Wij moesten vroeg aanwezig zijn dus om 6:15 ging de wekker weer. We kwamen daar aan en om half 8 begon de weekelijkse bijeenkomst. Dit is heel raar om te zien. Alle leerlingen zaten in een grote zaal en een leraar begon muziek te spelen. De leerlingen begonnen mee te zingen en dit was echt gaaf om te zien. Daarna gaf de directeur een speech en de leerlingen gingen bidden. Geloof is hier heel belangrijk. Na de bijeenkomst gingen de leerlingen naar de les, behalve wij en onze buddies. Mijn buddy heet Yagan en hij is wel aardig, alleen soms wat stil. We hadden eerst wat te eten wat onze buddies hadden gemaakt en toen begonnen ook onze lessen.

De school hier is heel anders dan in Nederland. Ten eerste draagt iedereen een uniform en hebben ze niet echt een aula waar ze pauze houden. Iedereen staat een beetje in de gangen of buiten. Ook zijn de lessen heel onrustig. De leraren kunnen echt geen orde houden. Ik weet niet of de leerlingen zo onrustig waren omdat er in een keer 8 blanke leerlingen in de klas zaten. Je wordt hier namelijk heel erg nagekeken. Alle lessen zijn in het Zuid-Afrikaans en dat is nog best goed te volgen en heel grappig om te horen. Wel is het niveau van de lessen heel laag. De leerlingen van onze leeftijd leren bijvoorbeeld hoe je breuken moet optellen, iets wat wij al in de 1e klas hebben behandeld. De school duurt hier maar tot half 2 en toen gingen we terug naar het hostel. Om 2 uur hadden we een rondleiding door het museum van Genadendal. Het ging over de geschiedenis en producten uit deze streek. Het was best interessant. Vanaf 4 uur hadden we vrije tijd en wilden we opzoek naar het internetcafe, alleen deze was toen al gesloten. Die avond hebben we zelf eten gemaakt: spaghetti :)

Dinsdag hadden we weer een schooldag. De lessen verliepen wel iets rustiger maar toch zie je een verschil. Ook zijn de jongens hier heel dominant over de meisjes. Zelfs tegen de leraressen. We werden dinsdag al wel minder vaak aangekeken en geroepen door de Zuid-Afrikaanse leerlingen. Om half 2 was de school afgelopen en zou iedereen met zijn buddy mee naar huis gaan. Maar mijn buddy woont niet thuis. Hij woont op de campus bij school omdat zijn woonplaats te ver weg ligt. De buddies van Danique en Huub wonen ook op de campus dus wij gingen daar met z'n 3en naar toe. Op de campus mocht ik niet mee met mijn buddy omdat jongens en meisjes in een apart gebouw wonen. Ik moest mee met Danique's buddy en ze ging zich omkleden. Ze trok haar vrije tijds kleding aan. De vrije tijdskleding is bij iedereen een joggingbroek. Toen ging er een bel en begon het middageten. We moesten allemaal in een rij staan voordat we de eetzaal in mochten. Voordat we mochten zitten werd er gebeden. Wij zaten met z'n 6en aan een tafel (3 Nederlanders en de drie buddies), en we mochten eten opscheppen. Op het begin waren Huub en Danique en ik een beetje aan het praten maar toen viel het ons op dat het wel heel stil was, bleek het dat je daar niet mocht praten tijdens het eten. Ook na het eten werd er weer gebeden. We aten rijst, visstick en witte bonen in tomatensaus.
Na het eten hebben de leerlingen hier een verplicht leeruur, maar wij 6en mochten met onze buddies iets leuks doen. We gingen de berg bewandelen, langs de rivier. Het was een hele mooie omgeving. Het was ook heel gezellig om met z'n alle te praten, mijn buddy was ook veel spontaner met andere er bij. Om 4 uur kwamen we terug op de campus en hebben we 1,5 uur aan een tafel gezeten met ongeveer 10 man. We hebben over van alles en nog wat gepraat en dit was eigenlijk heel leuk. Wel kwam ik erachter, dat wanneer twee mensen onderling Afrikaans praten, het heel lastig te verstaan is.

Al met al waren dit hele leerzame dagen. We kwamen in een keer in een hele andere cultuur. Aan de ene kant vind ik het jammer dat ik niet echt naar een huis ben gegaan, maar het was ook heel apart om een kijkje te nemen op de campus. Ik zou daar nooit willen zitten omdat het heel streng is. De leerlingen hebben helemaal geen vrije tijd en normaal mogen ze na school ook niet meer van de campus af.